Προπτυχιακές Σπουδές/08EM14

ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ / INSIGHTS: RESTORATION AND REUSE OF HISTORICAL BUILDINGS AND ENSEMBLES
Κωδικός 08EM14
Σχολή Πολυτεχνική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Εαρινή

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ΔΜ ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν 8 4 12 12

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ
Ακαδημαϊκό Έτος 2014 – 2015
Περίοδος Τάξης Εαρινή
Διδάσκοντες
  • Μαρια Δουση
  • Στυλιανή Λεφάκη
Class ID
20051625
 
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
    Μαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φιλοσοφία της επιστήμης, τα Σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα κα.
  • Επιστημονικής Περιοχής
    Πρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
    Μαθήματα που δεν στοχεύουν στην παροχή επιστημονικής γνώσης στο αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στην καλλιέργεια και ανάπτυξη άλλων δεξιοτήτων των φοιτητών. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι τα μαθήματα επιχειρηματικότητας και ενδεχομένως και οι ξένες γλώσσες.
 
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
 
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
 
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
 
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
 
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα αυτό συνιστάται να επιλέγεται από τους φοιτητές-τριες που έχουν επιλέξει και το μάθημα 08ΕΧ10 ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΔΟΜΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. Η συνέργεια των δύο μαθημάτων θα βοηθήσει στην πληρέστερη κατανόηση των ειδικών ζητημάτων που σχετιζονται με την ανάλυση, τεκμηρίωση, αξιολόγηση και αποκατάσταση των κτιρίων της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
 
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1.Οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με τη Θεωρία του Υλικού Πολιτισμού και την κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, την ερμηνεία της δηλαδή, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία.
2. Αποκτούν εφόδια για να μπορέσουν να χειριστούν προγραμματικά και σχεδιαστικά ένα τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα.
3.Εμβαθύνουν στην πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος.
4.Ενημερώνονται για το διεθνές και εθνικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων και μνημειακών συνόλων.
5.Εμβαθύνουν στην οικοδομική τεχνολογία των ιστορικών δομικών συστημάτων και υλικών των τεχνικών συντήρησης και αποκατάστασης καθώς και στη σύγχρονη οικοδομική τεχνολογία επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια.
 
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αντικείμενο
Εργαστηριακό μάθημα εμβάθυνσης σε ζητήματα αποκατάστασης και επανάχρησης ιστορικών κτιρίων και συνόλων. Εισαγωγή σε ζητήματα διεπιστημονικής προσέγγισης του αντικειμένου και αρχιτεκτονικές προτάσεις σε επίπεδο εφαρμογής.
1. αποκατάσταση και επανάχρηση ιστορικών κτιρίων και συνόλων
2. επεμβάσεις ανασχεδιασμού ιστορικών κτιρίων
3. οι προσθήκες σε ιστορικά κτίρια και γενικότερα η νέα αρχιτεκτονική σε ιστορικό πλαίσιο.
4. ανάπλαση - αποκατάσταση ιστορικών συνόλων
 
Στόχος του μαθήματος είναι:
να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με τη Θεωρία του Υλικού Πολιτισμού και την ιστορική και κριτική αντιμετώπιση της πολιτιστικής παράδοσης, την ερμηνεία της δηλαδή, όπως εγγράφεται στο πολιτιστικό απόθεμα, στα αρχιτεκτονικά σύνολα και στα μνημεία. Επιδιώκει να τους δώσει εφόδια για να μπορέσουν να χειριστούν προγραμματικά και σχεδιαστικά ένα τόσο ευαίσθητο, αυξημένων απαιτήσεων και αυξημένης πολυπλοκότητας τομέα και ταυτόχρονα να τους εξοικειώσει να με την πολυδιάστατη και διεπιστημονική προσέγγιση του ιστορικού αρχιτεκτονικού αποθέματος.
 
Θεωρητικό πλαίσιο εργαστηρίου
• Διεθνές και εθνικό θεσμικό πλαίσιο προστασίας συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων και μνημειακών συνόλων
• Παρουσίαση εφαρμοσμένων μελετών συντήρησης και αποκατάστασης.
• Εμβάθυνση στην οικοδομική τεχνολογία των ιστορικών δομικών συστημάτων και υλικών
• Εμβάθυνση στις τεχνικές συντήρησης και αποκατάστασης
• Εμβάθυνση στη σύγχρονη οικοδομική τεχνολογία επεμβάσεων σε ιστορικά κτίρια.
• Παρουσίαση παραδειγμάτων διαχείρισης και ανάδειξης ιστορικών κτιρίων και συνόλων σε διεθνές και εθνικό επίπεδο
• Παρουσιάσεις εφαρμοσμένων μελετών συντήρησης και αποκατάστασης μέσα από διεπιστημονικές προσεγγίσεις ιστορικών κτιρίων και συνόλων.
• Νέες θεωρητικές προσεγγίσεις και προβληματισμοί
 
Εργαστήριο
Πρόκειται για εργαστηριακό μάθημα αυξημένης συνθετικής πολυπλοκότητας, με στόχο την εμβάθυνση των φοιτητών-τριών στον πολύ σημαντικό και καθοριστικό ρόλο του αρχιτέκτονα στον επανασχεδιασμό και στη διαχείριση του ιστορικού περιβάλλοντος, που αποτελεί, πολύ σημαντικό τμήμα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής δημιουργίας. Στα θέματα του εργαστηρίου θα περιλαμβάνονται κτίρια ή σύνολα ιστορικού ενδιαφέροντος και μνήμης. Η προσέγγιση του θέματος θα γίνεται σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους ανάλυσης, τεκμηρίωσης, αξιολόγησης και διαχείρισης των ιστορικών κτιρίων και συνόλων, μέσα από μια διεπιστημονική θεώρηση και θα στοχεύει στην εκπόνηση μιας πλήρους επεξεργασίας της αρχιτεκτονικής πρότασης αποκατάστασης σε επίπεδο εφαρμογής. Διδακτική συνδρομή: Μιχάλης Νομικός, Γιώργος Καραδέδος, ομότιμοι καθηγητές Α.Π.Θ. καθώς και προσκεκλημένοι διδάσκοντες από άλλες επιστημονικές περιοχές (πολιτικού μηχανικού, αρχαιολόγου, ιστορικού τέχνης, συντηρητών έργων τέχνης, μηχανολόγων κλπ)
 
Λέξεις Κλειδιά
αποκατάσταση, επανάχρηση, ερμηνεία ιστορικού περιβάλλοντος, τεκμηρίωση, αξιολόγηση, επανασχεδιασμός
 
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • εργασία πεδίου, αναγνώριση
 
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
 
Περιγραφή
οι φοιτητές καλούνται να αναλύσουν, να τεκμηριώσουν και να ερμηνεύσουν ιστορικά κτίρια ανατρέχοντας σε ποικίλες πηγές πληροφόρησης και επικοινωνώντας με διάφορους φορείς, υπηρεσίες και άτομα. Οι πληροφορίες καταγράφονται και αξιολογούνται αναλόγως της εγκυρότητας των πηγών προέλευσης και συγκεντρώνονται σε ηλεκτρονικά και σχεδιαστικά αρχεία σύμφωνα με τη μεθοδολογία που προτείνεται στο μάθημα.
 
Οργάνωση Μαθήματος
  • Διαλέξεις: Ώρες Διδασκαλίας 25, Φόρτος Εργασίας 25 ώρες (Ατομικά, Ομαδικά, Erasmus)
  • Σεμινάρια: Ώρες Διδασκαλίας 10, Φόρτος Εργασίας 25 ώρες (Ατομικά, Ομαδικά, Erasmus)
  • Εργαστηριακή Άσκηση: Ώρες Διδασκαλίας 87, Φόρτος Εργασίας 120 ώρες (Ατομικά, Ομαδικά, Erasmus)
  • Άσκηση Πεδίου: Ώρες Διδασκαλίας 25, Φόρτος Εργασίας 50 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων: Ώρες Διδασκαλίας 10, Φόρτος Εργασίας 20 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Εκπόνηση μελέτης (project): Ώρες Διδασκαλίας 50, Φόρτος Εργασίας 100 ώρες (Ατομικά, Ομαδικά, Erasmus)
  • Συγγραφή εργασίας / εργασιών: Ώρες Διδασκαλίας 50, Φόρτος Εργασίας 50 ώρες (Ατομικά, Ομαδικά, Erasmus)
 
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση
α. τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο,
β. την ποιότητα της εργασίας ανάλυσης τεκμηρίωσης επιλεγμένου ιστορικού κτιρίου ή συνόλου, δηλαδή του βαθμού εμβάθυνσης, παρατηρητικότητας, ερμηνευτικής ικανότητας και αντίληψης αρχιτεκτονικών και κατασκευαστικών ζητημάτων , της συγκρότησης του τρόπου παρουσίασης των ζητημάτων αυτών και της επιστημονικής του ακρίβειας, Επίσης με βάση την εμβάθυνση σε ζητήματα αξιολόγησης και την πληρότητα των προγραμματικών στόχων που προκύπτουν ως συμπεράσματα.
γ. βάσει της συνθετικής ικανότητας και ευαισθησίας που αφορά το σχεδιαστικό μέρος της εργαστηριακής άσκησης, τις επεμβάσεις δηλαδή στα ιστορικά κτίρια και σύνολα, του βαθμού που ικανοποιούν οι επεμβάσεις αυτές τους προγραμματικούς στόχους που έχουν προκύψει από το στάδιο της ανάλυσης, τεκμηρίωσης και αξιολόγησης, της ποιότητας και πληρότητας των σχεδιαστικών προτάσεων, της τεχνολογικής και κατασκευαστικής υποστήριξής τους, της ακρίβειας και ποιότητας της σχεδιαστικής τους απόδοσης και του επικοινωνιακού τρόπου παρουσίασής τους.
δ. βάσει της ποιότητας, πληρότητας και συγκρότησης των δημόσιων παρουσιάσεων και των δύο φάσεων του θέματος (ανάλυσης-τεκμηρίωσης και σύνθεσης) και του τρόπου υποστήριξης και τεκμηρίωσης των ατομικών ή ομαδικών λύσεων και επιλογών.
ε. τέλος επιλεγμένες εργασίες παρουσιάζονται σε επαγγελματικούς φορείς (σύλλογο αρχιτεκτόνων, Τεχνικό Επιμελητήριο, Τεχνικές Υπηρεσίες Δήμων κ.λ.π.), αξιολογούνται και βραβεύονται εν είδει φοιτητικού διαγωνισμού.
 
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
 
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μ. Νομικός,ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ,Σ. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε,θεσσαλονίκη, 1997
Γ. Καραδέδος, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ,Εκδόσεις Μέθεξις,Θεσσαλονίκη 2009,
 
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Ήπιες Επεμβάσεις για την προστασία ιστορικών κατασκευών,Συλλογικό έργο, Εκδόσεις ΙΑΝΟΣ Α.Ε., Θεσσαλονίκη 2009,
Johannes Cramer, Stefan Breitling, Architecture in Existing Fabric, planning, design, building. Birkhaeuser Verlag A.G. Basel, Boston,Berlin 2007,
Jokilehto, Jukka, A History of Architectural Conservation, Bath 2001
Powell Kenneth, Architecture Reborn: The Conservation and Reconstruction of Old Buildings,
Mnafred Schuller, Building Archeology (ICOMOS, International Council on Monuments and Sites VII),Munich 2002