Προπτυχιακές Σπουδές/08TH13

ΕΠΙΛΟΓΕΣ: ΜΕΤΑ- ΔΟΜΗΣΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΕΠΙΛΟΓΕΣ: ΜΕΤΑ- ΔΟΜΗΣΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ / ELECTIVE MODULE: POST- STRUCTURALIST THEORIES OF SPACE AND GENDER
Κωδικός 08TH13
Σχολή Πολυτεχνική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Εαρινή

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ΔΜ ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν 8 4 3 3

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΕΠΙΛΟΓΕΣ: ΜΕΤΑ- ΔΟΜΗΣΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΛΟΥ
Ακαδημαϊκό Έτος 2014 – 2015
Περίοδος Τάξης Εαρινή
Διδάσκοντες
  • Ευαγγελία Τεντοκάλη-Σκούρτη
Class ID
20052198
 
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών Γνώσεων
    Μαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φιλοσοφία της επιστήμης, τα Σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα κα.
  • Επιστημονικής Περιοχής
    Πρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
 
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
 
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
 
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
 
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
 
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • 04TH20 ΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1:ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑ- ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑΣ
  • 01TH10 20ος- 21ος ΑΙΩΝΑΣ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ, ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
  • 04TH21 ΘΕΩΡΙΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1: ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
 
Γενικές Προαπαιτήσεις
Απο μια αποψη, ειναι καλο για τους οι φοιτητες και φοιτητριες να εχουν επιλεξει τα παραπανω μαθηματα που προτεινονται ως προαπαιτουμενα. Αλλα ακομη και εαν δεν τα εχουν επιλεξει, αυτο δεν σημαινει οτι θα εχουν προβληματα κατανοησης του προτεινομενου μαθηματος.
 
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο μαθημα αυτο κρινεται πιο κοντα στην πραγματικοτητα να διατυπωνονται οι "στοχοι" αντι των "μαθησιακων αποτελεσματων". Ο λογος ειναι οτι ο ορος "μαθησιακα αποτελεσματα" ειναι περισσοτερο φιλοδοξος απο τους "στοχους", διοτι εκ των προτερων προκαθοριζει τα αποτελεσματα, τα οποια ομως δεν ειναι δεδομενα, αλλα επιθυμητα! Στοχοι Εκπαιδευτικος στόχος H προσέγγιση της διαδικασίας του αρχιτεκτονικού και αστικού σχεδιασμού, που προτείνεται εδώ, αποσκοπεί να εξελιχθεί σε ένα "παιχνίδι", το οποίο τοποθετείται «ανάμεσα» στην "παιδεία" και την "παιδιά" σύμφωνα με την πλατωνική σημασία του όρου: Εάν δίνεται έμφαση στο «παιχνιδι», είναι διοτι δίνεται έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα του σχεδιασμού, από θεωρητικη αποψη. Εάν δίνεται έμφαση στην πλατωνικη σημασία του ορου, είναι διοτι δίνεται έμφαση στις φιλοσοφικες αφετηρίες του σχεδιασμού. Εάν δίνεται έμφαση στο «ανάμεσα», είναι διοτι δίνεται έμφαση στο «ανάμεσα» στα επιστημολογικα πεδία (όπως κριτικη λογοτεχνιας, ψυχαναλυση, σπουδες φυλου, ψηφιακες τεχνολογιες, κτλ), μέσα από τα οποία αντλει παραμετρους προς διερεύνηση για το σχεδιασμό. Εάν δίνεται έμφαση στην «παιδεια», είναι διοτι δίνεται έμφαση στον «εκπαιδευτικο» χαρακτήρα της διαδικασίας. Εάν δίνεται έμφαση τέλος στην «παιδιά», είναι διοτι δίνεται έμφαση στον «διασκεδαστικο» της χαρακτήρα. Αρχιτεκτονικος στόχος Συμφωνα με το θεωρητικό υπόβαθρο του μαθηματος, όπως περιγραφηκε στο περιεχομενο, βασικες εννοιες πραγματευσης αποτελουν οι εννοιες "δομισμος-μεταδομισμος". Ως εκ τουτου στόχος του μαθηματος είναι να δημιουργηθουν εκεινες οι προυποθεσεις για τους φοιτητες και φοιτητριες, προκειμενου να τις κατανοησουν, συνειδητοποιησουν, συζητησουν και διερευνησουν μέσα από τις ακολουθες ερωτησεις:
•Κατά πόσο άλλα επιστημολογικά πεδία, όπως οι ανθρωπιστικες σπουδες (φιλοσοφία, κριτική λογοτεχνίας, ψυχανάλυση, σπουδες φυλου), οι θετικες επιστημες (μαθηματικα, βιολογια, ψηφιακες τεχνολογιες), έχουν τη δυνατότητα να παράσχουν εννοιολογικά και μεθοδολογικα εργαλεία για τον σχεδιασμο.
•Εάν ειδικοτερα η έμφαση στον παράγοντα της δόμησης και αποδομησης του φύλου είναι δυνατό να αλλάξει τη φύση του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
•Εάν ειδικοτερα επισης υπάρχει ένα πιθανό σημείο συνάντησης, και εάν ναι πού, μεταξύ των θεωριών αποδόμησης του φύλου κι εκείνων του χώρου.
 
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
Περιεχόμενο Μαθήματος
08ΤΗ13 Μετα-δομηστικες θεωριες του χωρου και του φυλου Βάνα Τεντοκάλη, δρ αρχιτεκτονικης (ΑΠΘ), καθηγητρια Θανάσης Μουτσόπουλος δρ αρχιτεκτονικής, αναπληρωτής καθηγητής, Πολυτεχνείο Κρήτης (επισκεπτης διδασκων) Περιγραφη του περιεχομενου Ο μετα-δομισμός ή μετά-στρουκτουραλισμος (post –structuralism) αποτελεί ένα διανοητικο ρευμα (στη φιλοσοφία, ψυχανάλυση, στις σπουδες φύλου, στις τεχνες), το οποίο εμφανιζεται κυρίως μετά τη δεκαετια του ’70, οταν μετά τον Μαη του 1968, έγινε συνειδητο, ότι: «Από τη μια πλευρα ήταν αδυνατο να θρυμματιστουν οι δομες της κυριαρχιας του κρατους και από την άλλη ήταν δυνατο να ανατραπουν και να υπονομευθουν οι δομες της γλώσσας» (Eagleton 1988, 142). Εκφραστες του είναι μια πλειαδα θεωρητικων, των οποίων το έργο διαμορφωνει σχηματικά τρεις διακριτες τάσεις: «αποδομηστικες» (Jacques Derrida, Julia Kristeva, Helen Cixous), «διαφοροποιητικες» (Gill Deleuze, Felix Guattari) και «μετα-αποικιακες ή των υποτελων» (post-colonial ή sub-altern) (Edward Said, Gayatri Spivak). To μάθημα γενικοτερα αναφέρεται στις δυο από τις τρεις βασικες τάσεις του μετα-δομισμου ή μετά-στρουκτουραλισμου, οι οποιες έχουν εισαχθει στην αρχιτεκτονική: τόσο της αποδόμησης, που έχει συμπληρώσει τον κύκλο της, όσο και της «διαφοροποιησης» (ή “non standard” όπως ονομαζεται στην αρχιτεκτονική), που έχει ενδεχομένως «κλείσει» έναν πρώτο γύρο. Φαίνεται επομένως, ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για περίσκεψη και έναν πρώτο απολογισμό, δεδομενου ότι οι δύο αυτες μετα-στρουκτουραλιστικες θεωρητικες τασεις, με την εμφάνιση τους:
●Αποσταθεροποίησαν αυτά που μέχρι πρότινος θεωρήθηκαν δεδομένα με έναν «φυσικό» ή αυταπόδεικτο ή παγκόσμιο ή ντετερμινιστικό ή και μανιχαιστικό τρόπο.
●Ανέτρεψαν παγιωμένες «αλήθειες» και δόγματα κληροδοτημένα από τη λατρεία για «καθαρότητα» των κανόνων του μοντέρνου και για τις ιστορικές ή ακόμη και ιστορικίστικες αναφορές του μεταμοντέρνου.
●Αποκάλυψαν είτε μια καλά κρυμμένη δομή είτε την υπέρβαση της μέσα από τις δυνάμεις του «δυνάμει (virtual)». Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η περιγραφη το πρώτου από τα δύο ρεύματα, δηλαδή της “αποδόμησης”, με κάποιες μόνο αναφορές στο διάδοχο του “non standard”, προκειμένου να εντοπιστεί και να ανιχνευθεί το κεντρικό ζήτημα που τίθεται προς διερεύνηση: η ενιαία διαδικασία του αρχιτεκτονικού και αστικού σχεδιασμού τόσο ως θεωρητική όσο και ως εφαρμοσμένη προσέγγιση μέσα από την οπτική των θεωριών της αποδόμησης. Οι θεωρίες αυτές, που παρουσιάζονται για την κατανόηση της διαδικασίας του σχεδιασμού, δεν περιορίζονται στις αρχιτεκτονικές (P.Eisenman, Fr.Gehry, B.Tschumi, D.Libeskind, Z.Hadid, Coop Himmelblau, Morphosis...), αλλά περιλαμβάνουν και τις αντίστοιχες τους από τα πεδία της ψυχανάλυσης, φιλοσοφίας (J.Derrida), των τεχνών (θεάτρου) και σπουδών φύλου (J.Kristeva, H.Cixous, L.Irigaray, G.Spivac). Και πιο συγκεκριμένα: Υπό την επήρεια του “αποδομητικού” λόγου του Derrida, από τη μια η φιλοσοφία, η κριτική λογοτεχνίας, η ψυχανάλυση και οι γυναικείες σπουδές ασχολούνται με την αρχιτεκτονική του κειμένου, ενώ από την άλλη η αρχιτεκτονική υιοθετεί μεθόδους ή έννοιες από τη φιλοσοφία, λογοτεχνία, ψυχανάλυση και γυναικείες σπουδές. Ως εκ τούτου, στο μαθημα υιοθετείται μια υπόθεση εργασίας και ένα ερώτημα. Μια υπόθεση εργασίας, η όποια συνοψιζεται σε δυο προυποθεσεις για την: •«Κειμενικοτητα»: Tόσο το φύλο όσο και το χωρικό αντικείμενο, το κτίριο, εκλαμβάνονται ως κείμενα. Αλλά και η διαδικασία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ως διαδικασία σύνταξης. •«Κοινωνικη κατασκευή»: Τόσο ο χώρος, ως θεωρητική σύλληψη και ως σχεδιαστική εφαρμογή, όσο και η ταυτότητα των φυλων, δομούνται (κατασκευάζονται) κοινωνικά και πολιτισμικά. Ενα ερώτημα, το οποίο αφορά τη σχέση ανάμεσα στις θεωρίες αποδόμησης του χώρου και στις θεωρίες αποδόμησης του φύλου, δηλαδή εάν η σχέση αυτή είναι σχέση: •«Αυτονομίας» (P.Eisenman, Fr.Gehry, B.Tschumi, D.Libeskind, Z.Hadid, Coop Himmelblau, Morphosis...) ή •«Διαντίδρασης» (A.Vidler, M.Wigley, B.Colomina, A.Bergen, M.Cousins…). Υπό την επήρεια του “non standard ” λόγου του Deleuze, στον οποίο η έννοια της «διαφοράς» εκλαμβάνεται ως η διαδικασία του «γίγνεσθαι», η αρχιτεκτονική προσανατολιζεται σε μια κατευθυνση «τυποποιησης» (“standardisation”), προσθετοντας, όμως, αντί της «επανάληψης», την έννοια της «παραλλαγής» (“variation”). Πρόκειται για την «τυποποίηση» μέσω της παραγωγής «παρόμοιων» και όχι «ίδιων» αντικειμένων. Με τον τρόπο αυτον η αρχιτεκτονικη αποκτά μια δυναμική πολλαπλότητα τοπολογικων, μετατρεπτικών (H. & de Meuron, T.Ito, R.Koolhaas), μορφογενετικων, (G.Lynn, B. Van Berkel), παραμετρικων (P.Schumacher) δυνατοτήτων. Το θεμα του εξαμηνου Αντικείμενο του θεματος είναι η περιγραφη ενός κτιριου. Σκοπος δεν είναι η κριτική ή η αξιολογηση του, αλλά η κατανοηση του. Καλεισθε λοιπόν να επιλεξετε ένα κτιριο (ειτε κτισμενο ειτε σχεδιασμενο), το οποιο θεωρειτε ενδιαφερον από αποψη δομης, ανεξαρτητα από το ρευμα ή στυλ ή ιδιωμα στο όποιο ανηκει (μοντερνο, αποδομηστικο, non standard, κτλ). Η διαδικασία περιγραφης του κτιριου θα είναι στην ουσια μια διαδικασια «αναγνωσης», που βασιζεται στην «παρατήρηση». Οι λεξεις «αναγνωση» και «παρατήρηση» δεν είναι τυχαιες. Η μεν «αναγνωση» απορρεει από το θεωρητικο υποβαθρο των θεωριων της αποδομησης συμφωνα με μια προυποθεση, οτι: «Tοσο το χωρικο αντικειμενο, το κτιριο, οσο και το φυλο εκλαμβανονται ως ‘κειμενα’, ενω η διαδικασια του αρχιτεκτονικου σχεδιασμου ως διαδικασια ‘συνταξης’ του» (Derrida). Η «παρατήρηση» απορρέει από το θεωρητικό οπλοστασιο των μεθοδων της ερευνας, κατα τις οποίες: «Η επιστημονικη προσέγγιση βασίζεται στην παρατηρηση και στις μεθοδους παρατήρησης. Η πρωταρχικη εμπιστοσυνη στην παρατηρηση ξεκινά από την επιστημονικη αντιληψη της γνωσης» (Shoberg & Nett). Η περιγραφη του κτιριου θα περιλαμβανει τα παρακατω ζητηματα:
● Τη δομη του κτιριου. Αξιζει μαλλον να διερευνησετε «τι είναι η δομη», εάν και εφ οσον δεν ειστε εξοικειωμενοι-ες με την εννοια αυτη.
● Τη βασικη συνθετικη ιδεα του κτιριου. Τι θελει να «πει» ο/η αρχιτεκτων του κτιριου, δηλαδη ο/η «συγγραφεας» του «χωρικου κειμενου».
● Τη συσχέτιση των αρχικών προθέσεων του «συγγραφεα» με την τελική πρόταση σχεδιασμου. Εάν δηλαδη το τελικο συνθετικο αποτελεσμα απανταει στην αρχικη προθεση του «συγγραφεα» ή όχι ή σε ποιον βαθμο και γιατι.
● Το δικο σας υποκειμενικο ενσταλλαγμα ως προς την κατανοηση του κτιριου, στο οποιο συντιθενται όλα τα προηγουμενα ζητηματα. Η περιγραφη του κτιριου θα βασιζεται στα στοιχεια που παραθετει τοσο ο/η ίδιος/η ο/η «συγγραφεας» του κτιριου οσο και αλλοι/ες αρχιτεκτονες που αναφερονται στο συγκεκριμενο κτιριο. Τα στοιχεια αυτά, που θα εντοπισετε στη βιβλιογραφια (βιβλια, περιοδικα, internet, κτλ), θα αφορουν κειμενα, σχεδια, σκιτσα, φωτογραφιες, κτλ. Ζητουμενα «Κειμενο» με λεξεις (προφορικο και γραπτο). «Κειμενο» με εικονες (σχεδια, σκιτσα, φωτογραφιες). Περιττο να τονιστει ότι το τελικο κειμενο θα περιλαμβανει ολοκληρη τη σχετικη βιβλιογραφια που χρησιμοποιησατε, γραμμενη με δοκιμο τροπο. Διορθωσεις Στη διαρκεια του εξαμηνου κρινονται απαραιτητες 5-6 διορθωσεις για κάθε θεμα.
 
Λέξεις Κλειδιά
αποδομηση, μετα-δομισμος, non standard, αποικιακες σπουδες, σπουδες φυλου, κειμενικοτητα, διαφορα και διαφωρα
 
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
 
Οργάνωση Μαθήματος
  • Διαλέξεις: Ώρες Διδασκαλίας 52 (Ατομικά)
  • Εκπόνηση μελέτης (project):
 
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Κριτηρια για την αξιολογηση του θεματος Τα κριτηρια αφορουν τη διαδικασία εκπονησης του θεματος από τους φοιτητες και τις φοιτητριες και απορρεουν από το κατα ποσον οι «εννοιες– κλειδιά» για το περιεχομενο του μαθηματος, δηλαδή η «περιγραφη», «παρατήρηση», «αναγνωση», «δομή», το «πληρες και κενο»: •έχουν γινει κατανοητες και συνειδητες. •εφαρμοζονται στη διαδικασία εκπονησης του θεματος, που είναι «η περιγραφη ενός κτιριου με όρους δομής».
 
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
 
 
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
 
Γενικα
  • Bennington G. (1989) "Deconstruction is not what you think", in Papadakis et al., Deconstruction. London: Academy.
  • Con Davis R., Schleifer R. (1989) Contemporary Literary Criticism. NY: Longman.
  • Culler J. (1989) On Deconstruction. London: Routledge.
  • Johnson B. (transl.) (1981) "Introduction" in Derrida J. Dissemination. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Derrida J. (1981) Positions. Bass A. (transl.), London: The Athlone Press.
  • Derrida J. (1991) "Letter to a Japanese Friend", in Kamuf P. A Derrida Reader: Between the Blindes. NY NY: Harvester.
  • Derrida J. (1966) "Structure, Sign and Play in the Discourse of the Human Sciences", in Con Davis R.,
  • Schleifer R. (1989) Contemporary Literary Criticism. NY:Longman. Eagleton T. (1988) Literary theory. Oxford: Basil Blackwell.
  • Forrester J. (1981) "Philology and the phallus" in MacCabe C. (ed), The talking cure. London.
  • Foucault M. ([1966] 1986) Oι λεξεις και τα πραγματα. Aθηνα: Γνωση.
  • Jameson Fr. (1974) The prison-house of language: A critical account of structuralism and Russian Formalism. Princeton NJ: Princeton University Press, pp. 109.
  • Jefferson A., Robey D. (1986) Modern Literary Theory. London: B.T. Batsford.
  • Hawks T. (1977) Structuralism and semiotics. London: Methuen.
  • Lacan J. (1956) The Language of the Self. Baltimore.
  • Norris Chr. (1985) Deconstruction. Theory and Practice. NY NY: Methuen.
  • Papadakis A., Cook C., Benjamin A. (1989) Deconstruction. London: Academy.
  • Piaget J. (1973) Structuralism: An introduction. Oxford: Clarendon Press, pp. 5-16.
  • Ruthven K.K. (1990) Feminst Literary Studies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Said Ed. (1979) Orientalism. NY NY: Vintage Books.
  • Said Ed. (1996) Οριενταλισμος. Αθηνα: Νεφελη.
  • Said Ed. (1983) The world, the text and the critic. Cambridge MA: Harvard University Press.
  • Said Ed. (2004) Ο κοσμος, το κείμενο και ο κριτικος. Αθηνα: Scripta.
  • Said Ed. (1999) Out of place. A memoir. London: Granta Books.
  • Said Ed. (2003) Χωρις πατριδα. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητης.
  • Said Ed. (1999) Ο Φρουντ και οι μη Ευρωπαιοι. Αθηνα: Αγρα.
  • Spivak, Gayatri (1988) "Can the Subaltern Speak?”, in Nelson C. and Grossberg L. Marxism and the Interpretation of Culture. Urbana: University of Illinois Press.
  • Spivak, Gayatri (2008) "Can the Subaltern Speak?” in Sharp, J. (ed) Geographies of Postcolonialism. Thousand Oaks, CA : Sage.
  • Spivak, Gayatri (1999) A Critique of Postcolonial Reason: Toward a History of the Vanishing Present . Cambridge MA: Harvard University Press.
  • Spivak, Gayatri (2005) “Scattered speculations on the subaltern and the popular”, in Postcolonial Studies, 8:4, 475 – 486.
  • Selden R., Widdowson P., Brooker P. (eds) (1997) A reader’s guide to Contemporary Literary Theory. Hemel Heamstead: Prentice Hall.
  • Tεντοκαλη B., Χατζησαββα Δ. (1998) Θεωριες της αποδομησης του χωρου και του φυλου, (2Θ1.21) Τομος Α’ και Β’, Tμημα Aρχιτεκτονων, Aριστοτελειο Πανεπιστημιο Θεσσαλονικης, Θεσσαλονικη.
 
Θεωρίες δομησης του φυλου
  • De Beauvoir S. (1988 [1949]) The Second Sex. Pan Books: London, σελ. 295.
  • Nτε Mπωβουαρ Σ. (1979) Tο Δευτερο Φυλο. Aθηνα: Γλαρος. Nτε Mπωβουαρ Σ. (1985) Oι Γυναικες θα νικησουν. Aθηνα: Γλαρος.
  • Federici S. (2011) Ο Καλιμπαν και η μαγισσα. Γυναικες, σωμα και πρωταρχικη συσσωρευση. Αθηνα: Εκδοσεις των ξενων.
  • Friedan B. (1963) The Feminine Mystique. NY NY: Dell.
  • Mead Μ. (1928) Coming of Age in Samoa. NY NY: William Morrow.
  • Mead M. (1963 [1935]). Sex and Temperament in Three Primitive Societies. Routledge and Kegan Paul: NY NY.
  • Mead M. (1968 [1949]). Male and Female: A Study of sexes in a Changing World. W. Morrow: NY NY.
  • Young A. (1999) Women who become men. New York New York : Berg.
  • Λαμπρακη-Πλακα Μ. (1993) Η γυναικα δημιουργος, Το Βημα, 7 Μαρτιου.
  • Tεντοκάλη B. (1991) "H κοινωνική δόμηση της ταυτότητας των δύο φύλων", Σύγχρονα θέματα, 45, Iούνιος, σελ. 101-106.

Θεωρίες αποδομησης του φυλου

  • Ruthven K.K. (1990) Feminist Literary Studies. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cixous H. (1991) Coming to Writing. Cambridge MA: Harvard University Press.
  • Cixous H., M.Calle-Gruber (1997) Helene Cixous Rootprints. NY NY: Routledge. Sellers S. (ed) (1988) Writing Differences. Readings from theSeminar of Helen Cixous. Oxford: Open University Press
  • Kristeva J. (1982) Desire in Language. Oxford: Basic Blackwell.
  • Kristeva J. (1984) Revolution in Poetic Language. NY NY: Columbia University Press.
  • Kristeva J. (1981) "Women's Time", Signs, Autumn, pp. 5-14.
  • Kristeva J. (1985) Στην Aρχη ηταν η Aγαπη. Aθηνα: Aγρα.
  • Lechte J. (1990) Julia Kristeva. NY NY: Routledge.
  • Moi T. (ed) (1984) Kristeva Reader. Oxford: Basic Blackwell.
 
Θεωρία επιτελεστικοτητας του φυλου
  • Butler J. (1993) Bodies that matter. London: Routledge.
  • Μπατλερ Τζ. (2008) Σωματα με σημασια. Οριοθετησεις του φυλου στο λογο. Αθηνα: Εκκρεμες.
  • Butler J. (1990) Gender trouble. Feminism and the subversion of identity. London: Routledge.
  • Μπατλερ Τζ. (2009) Αναταραχη του φυλου. Ο φεμινισμος και η ανατροπη της ταυτοτητας. Αθηνα: Αλεξανδρεια.
  • Butler J., Scott J.W. (eds) (1992) Feminists theorize the political. London: Routledge.
  • Parker A., Kosofsky Sedgwick (eds) (1995) Performativity and performance. London: Routledge.
  • Benhabib Sh., Butler J., Cornell D., Frazer N. (1995) Feminist contentions. London: Routledge.
  • Radtke H.L., Stam H.J. (eds) (1994) Power/Gender. Social reflections in theory and practice. London: Sage.
  • Berger M, Wallis Br., Watson S. (eds) Constructing masculinities. London: Routledge.
 
Xωρος
  • Bergdoll Barry (2000) European Architecture 1750-1890. Oxford: Oxford University Press.
  • Berkel Ben Van (1997) "Yes But", in Davidson C. (ed) Anybody. Cambridge MA: The MIT Press, pp. 254-261.
  • Berkel Ben van, Bos,C. (1999) Move. Amsterdam: UN Studio & Goose Press.
  • Betsky A., Adigard E. (2000) Architecture must burn. A Manifesto for an Architecture beyond Building. London: Thames and Hudson.
  • Bourassa St. (1991) “Landscape as aesthetic object” (pp.187-195), Notes from the Postgraduate Program (Master) in Landscape Architecture, ETH.
  • Clarke D.B. (1997) The Cinematic City. London: Routledge.
  • Crespi R. (2005) Giuseppe Terragni designer. Milan: Centro Promozione Brianza.
  • De Certeau, M. (1988) The Practice of Everyday Life. Berkeley Los Angeles: University of California Press.
  • de Sola Morales Ignasi (1996) “Terrain vague”, in Quaderns, 212. Diller and Scofidio (1994) Architectural Probes. Flesh. NY NY: Princeton University Press.
  • Dutton Th., L. Hurst Mann (eds) (1996) Reconstructing Architecture. Minneapolis MN: University of Minnesota Press.
  • Ellin N. (ed) (1997) Architecture of Fear. London: Routledge.
  • Frederick M. (2007) 101 Things I learned in architecture school. Cambridge MA: The MIT Press. Gandelsonas M. (1999) Urbanism and the American city. NY NY: Princeton University Press.
  • Gandelsonas M. (1999) The urban text. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Gausa M., Guallart V., Muller W., Soriano F., Porras F., Morales J. (2003) The metapolis dictionary of advanced architecture. Barcelona: Actar.
  • Girot Chr. (2002) “Movism” (pp. 15-18) Notes from the Postgraduate Program (Master) in Landscape Architecture, ETH.
  • Gouhier H. (1966) Blaise Pascal commentaries. Paris: J.Vrin.
  • Harris St., D. Berke (eds) (1997) Architecture of the Everyday. NY NY: Princeton Architectural Press.
  • Hejduk J. (1989) The mask of medusa. NY NY: Rizzoli.
  • Hays K.M. (1998) Architecture Theory since 1968. Cambridge MA: The M.I.T. Press.
  • Jencks Ch. (1990) The New Moderns. London: Academy.
  • Karatani K. (1995) Architecture as Metaphore. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Leach N. (1997) Rethinking Architecture. London: Routledge.
  • Legrand du Saulle H. (1878) Etude Clinique sur la peur des espaces (agoraphobie, des allemands) nevrose emotive. Paris: V.Adrien Dalaye.
  • Λεοντιδου Λ. (2012) Αγεωγραφητος χωρα. Αθηνα: Γράμματα.
  • Marot S. (2003) Sub-urbanism and the art of memory. London: Architectural Association.
  • Nesbitt K. (ed) (1996) Theorizing a New Agenda for Architecture. An Anthology of Architectural Theory. NY NY: Princeton Architectural Press.
  • "New Science = New Architecture" (1997) in AD. Noever P. (ed) (1991) Architecture in Transition. Munich: Prestel.
  • Noever P. (ed) (1992) The End of Architecture. Munich: Prestel. Picon A., Ponte A. (eds) (2003) Architecture and the sciences. Exchanging metaphors. NY NY: Princeton Architectural Press.
  • Pollack M (ed) (1997) The Education of the Architect. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Pope A. (1996) Ladders. NY NY: Princeton University Press.
  • Pope A. (2008) “We are all bridge and tunnel people”, pp. 40-58, in Log, 12, Spring-Summer.
  • Reiser J. (1998) Solid – state architecture. NY NY: John Wiley (Academy Editions).
  • Rowe C., Fr. Koetter (1988) Collage City. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Schumacher Th. L. [1996 (1971)] “Contextualism: Urban Ideals and Deformations”, in Nesbitt K. (ed) Theorizing a new Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory. NYNY: Princeton Architectural Press.
  • Σπυροπουλου Α. (2010) Μορφες κατοικησης στην Αθηνα κατά τα τελη του 19ου αιωνα. Αρχιτεκτονικος χωρος και λογοτεχνια. Αθηνα: Νησος.
  • Worringer W. (1953) Abstraction and Empathy. A contribution to the Psychology of Style. NYNY: International Universities Press.
  • Tentokali V. (1992) "Deconstructive Conceptions as Metamorphoses of the House" in: .Proceedings of the IAPS 12 International Conference: Socio-Environmental Metamorphoses, Marmaras 11-14 July, pp. 122-126. .DATUTOP, Department of Architecture, Tampere University of Technology, Occasional Papers, in press.
  • Τεντοκαλη Β. (1999) “Από την Αρχιτεκτονικη Παιδεία στην Αρχιτεκτονικη Παιδιά”, σελ.459-469, στο Ζαφειροπουλος Σ. (επιμ.) Οριον (Τιμητικος Τομος για τον καθηγητη Δ.Α.Φατουρο) Τομος Β’. Θεσσαλονικη: Art of Text.
  • Τεντοκαλη Β. (2000) “Οι εννοιες της Αυτονομιας και της Διεπιστημονικοτητας στην Αρχιτεκτονικη: Μια ακομη Αντιφαση;”, σελ. 89-97, στο Συνεφακης Γ. κ.α. (επιμ) Η Εκπαιδευση του Αρχιτεκτονα στον 21Ο Αιωνα: Πρακτικα Συνεδριου του Προπτυχιακου Προγραμματος (ΕΠΕΑΕΚ). Θεσσαλονικη: Κυριακιδης.
  • Touloumi O., Dova E., Tentokali V. (2003) “Reading the periphery: A story untold”, in Fraser J. (ed) Gender Bound?: Representations of difference in Environmental Design. Tempe Arizona: Herzberger Center for Design Excellence, College of Architecture and Environmental Design, Arizona State University, pp. 37-39.
  • Tentokali V. (2005) “A play with the architectural textuality”, pp. 265-275, in Spiridonidis C. (ed) Monitoring Architectural Design Education in European Schools of Architecture, EAAE Transactions on Architectural Education, Volume 19. Thessaloniki: Art of Text.
  • Tentokali V., Doumpioti Chr., Ntovros V., Seferiadou P., Steirou Eir., Zaromiti E. (2006) “Looking for differences, but starting from similarities”, pp. 259-268, in the Proceedings of The 2nd International Conference on Intelligent Environments IE 06, Volume Two, National Technical University of Athens, 05 – 06 July, Athens: National Technical University.
 
Deconstruction in architecture
  • Derrida J., Forster K., Wenders W. (1992) "The Berlin City Forum", pp. 46-53, in AD, vol. 62, no 11-12.
  • Benedikt M. (1991) Deconstructing the Kimbell. NY NY: Sites Books.
  • Benjamin A. (1988) "Derrida, Architecture and Philosophy", in AD, vol. 58, no. 3-4.
  • Benjamin A. (1996) What is Abstraction? London: Academy Editions. Bloomer J. (1993) Architecture and Text: The (S)crypts of Joyce and Piranesi. New Haven CT: Yale University Press.
  • Brunette P., D. Wills (eds) (1994) Deconstruction and the Visual Arts, Art, Media, Architecture. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Coles A., Bentley R. (eds) (1996) De-, dis-, ex-. Exvavatiing Modernism. Volume One. London: Academy Editions.
  • Cousins M. (1994, 1995) "The Ugly", in AA Files, 28, 29, 30.
  • Davidson C. (ed) (1996) Anywise. Cambridge MA: The M.I.T. Press.
  • Davidson C. (ed) (1997) Anybody. Cambridge MA: The M.I.T. Press.
  • Davidson C. (ed) (1998) Anyhow. Cambridge MA: The M.I.T. Press.
  • Davidson C. (ed) (1998) Anywhere. Cambridge MA: The M.I.T. Press.
  • Davidson C. (ed) (2005) Codex. The city culture of Galicia. NYNY: The Monacelli Press.
  • Glusberg J. (ed) (1991) Deconstruction. A Student Guide. London: Academy Editions.
  • Johnson Ph., Wigley M. (1988) Deconstructivist Architecture. NY NY: The Museum of Modern Art, June 23 - August 30.
  • Jormakka K. (1991) Constructing Architecture. A DATUTOP book (15). Department of Architecture. Tampere University of Technology, Tampere.
  • Lucan J. (1988) "Deconstructing Architecture", pp. 19-23, in Arquitectura, 270.
  • Norris Chr., Benjamin A. (1988) What is Deconstruction? London: Academy-St. Martins.
  • Papadakis A., Cook C., Benjamin A. (eds) (1989) Deconstruction (Omnibus Volume). London: Academy.
  • Papadakis A. (ed) (1995) "Deconstruction III", in AD, 87.
  • Perez-Gomez A. (1992) Polyphilo. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Perez - Gomez A., St. Parcell (eds) (1994) Chora 1. Intervals in the Philosophy of Architecture. Montreal: McGill-Queen's University Press.
  • Perez - Gomez A., St. Parcell (eds) (1995) Chora 2. Intervals in the Philosophy of Architecture. Montreal: McGill-Queen's University Press.
  • Perez-Gomez A., L.Pelletier (1997) Architectural Representation and the Perspective Hinge. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Proudfoot P.R. (1991) "Deconstructivism and Architectural Science", in Architectural Science Review, vol. 34, June.
  • Vidler A. (1992) The Architectural Uncanny. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Vidler A. (2001) Warped spaces. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Vidler A. (2012) Architecture words to utopia. London: Architectural Association. Wigley M. (1987) "Postmortem Architecture: The Taste of Derrida", in Perspecta, 23.
  • Wigley M. (1988) "The Displacement of Structure and Ornament in the Frankfurt Project: An Interview", in Assemblage, 5, February.
  • Wigley M. (1993) The Architecture of Deconstruction. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Wigley M. (1995) White Walls, Designer Dresses. Cambridge MA: The MIT Press.

Aφιερωματα περιοδικων στις παρακατω ενοτητες: .
Aποδομηση:
AD, vol. 55, no. 1-2, 1985,
AD, vol 58, no. 3-4, 1988.
Space Design, 258, March 1986.
El Croquis, 41, 1989.

 
Peter Eisenman
  • Bedard J.Fr. (ed) (1994) Cities of Artificial Excavation. The Work of Peter Eisenman 1978-88. Montreal: Canadian Centre for Architecture and Rizzoli.
  • Benjamin A. (1989) "Eisenman and the Housing of Tradition", AD, vol. 58, no. 1-2.
  • Bettella A. et all (1993) Re: Working Eisenman. London: Academy Editions.
  • Davidson C.C. (ed) (1996) Eleven Authors in Search of a Building. A Building by Eisenman Architects. NY NY: The Monacelli Press.
  • Davidson C. (ed) (2006) Tracing Eisenman. NY NY: Rizzoli.
  • Derrida J. (1988) "Why Peter Eisenman writes such good books" in: .Threshold, vol. IV, Spring. .A+U, E8808.
  • Derrida J. (1990) "A letter to Peter Eisenman", in Assemblage, 12, August.
  • Eisenman P. (1976) "Post-Functionalism", in Oppositions, 6, Fall.
  • Eisenman P. (1984) "Three Texts for Venice", in The Harvard Architecture Review, 3, Winter.
  • Eisenman P. (1984) "The Futility of Objects: Decomposition and the Process of Difference", in The Harvard Architecture Review, 3, Winter.
  • Eisenman P. (1985) "Moving Arrows, Eros and Other Errors", in Precis, 6.
  • Eisenman P. (1985) "Fin D' ou T Hou S", in: .Architectural Association, Folio 15, London . .AD, vol. 55, no. 1-2.
  • Eisenman P. (1986) Peter Eisenman: Moving Arrows, Eros and other Errors. London: AA Publications. (Boxes 3)
  • Eisenman P. (1986) Houses of Cards. Oxford: Oxford University Press.
  • Eisenman P. (1986) House X. NY NY: Rizzoli.
  • Eisenman P. (1988) "Architecture as a Second Language: The Texts of Between", in Threshold, vol. IV, Spring.
  • Eisenman P. (1988) "Biology Center for the J.W. Goethe University of Frankfurt, Frankfurt am Main, 1987", in Assemblage, 5, February.
  • Eisenman P. (1988) "Castillos de Romeo y Julieta", in Arquitectura, 270, Enero-Febrero.
  • Eisenman P. (1989) El Croquis, 41, Diciembre.
  • Eisenman P. (1990) "Post-El Cards: A Reply to Jacques Derrida", in Assemblage, 12, August.
  • Eisenman P. (1991) "University of Cincinnati", in GA Document, 91, 29, April.
  • Eisenman P. (1992) L'Architecture D'Aujourd'hui, 279.
  • Eisenman P. (1989-1995) (1995) AV, 53. Eisenman P., "Cannaregio Town Square", in A+U, E8808.
  • Eisenman P. (1997) “Diagram: An Original Sense of Writing”, Any N.23, p.27
  • Eisenman, P. (1999) Diagram Diaries. London: Thames & Hudson.
  • Eisenman P. (2007) Written into the void. Selected writings 1990-2004. New Haven: Yale University Press.
  • Eisenman P., Koolhaas R., Kipnis J., Somol R. (2009) Architecture words 6. Supercritical. London: Architectural Association.
  • Franck S. (1994) Peter Eisenman's House VI. The Clients Response. NY NY: Whitney Library of Design.
  • Hofer N., J. Kipnis (1985) Peter Eisenman: Fin d' ut Hou S. London: Routledge.
  • Jormakka K. (1991) "An Interview with Peter Eisenman", Journal of Architectural Theory, DATUTOP, 14, Department of Architecture. Tampere University of Technology, Tampere.
  • Kipnis L., Leeser Th (eds) (1997) Eisenman P Derrida J. Choral Works. NY NY: The Monacelli Press.
  • Koukoutsi V. (1989) Residences Secondaires: How Eisenman Houses Fictive Structures of History. SMArchS thesis, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge MA.
  • Libeskind D. (1984) "Peter Eisenman and the Myth of Futility", The Harvard Architecture Review, 3, Winter.
  • Marvel J.J. (ed) (1986) Investigations in Architecture. Eisenman's Studios at the Graduate School of Design: 1983-85. Cambridge MA: Harvard University Graduate School of Design.
 
Frank Gehry
  • Gehry Fr. (1985) "Context and Criticism in Los Angeles", in Architext, The Student Journal of the Department of Architecture, MIT, April.
  • The Architecture of Frank Gehry (1964-1986). (1986) Walker Art Center, NY NY: Rizzoli.
  • Gehry Fr. (1990) El Croquis, 45, Noviembre .
  • Gehry Fr. (1993) AD, vol. 102. Gehry Fr., GA Document, Special Issue 1970-80.
  • Foster K. (1998) Frank O. Gehry, Guggenheim Bilbao Museoa. London: Academy Editions.
  • Van Bruggen C. (ed) (1998) Gehry Frank Guggenheim Museum. NY NY: The Guggenheim Foundation.
 
Zaha Hadid
  • Betsky A.. (1998) Zaha Hadid – Complete Buildings and Projects. Thames and Hudson.
  • Hadid Z. (2005) From a lecture by Hadid Z. in Megaron Plus, Athens, April 21.
 
Daniel Libeskind
  • Liebeskind D. (1985) Daniel Libeskind: Theatrum Mundi. London: AA Publications.
  • Libeskind Daniel (1991) Countersign Architectural Monographs. 16. London: Academy Editions.
 
Coop Himmelblau
Farrelly E.M. (1986) "Coop Himmelblau", The Architectural Review, CLXXX, 1074, August.
Coop Himmelblau (1989) "Eclats sur ciel d'azur", L'Architecture D'Aujourd'hui, 264.
 
Rem Koolhaas
  • Lucan J. (1991) OMA Rem Koolhaas: Architecture 1970-1990. NYNY: Princeton University Press.
  • Mateo J.L. (ed) Rem Koolhaas: Urban projects (1985-1990). Quaderns Monographies. Barcelona: Association of Catalan architects, pp. 32.
  • OMA/Rem Koolhaas and Bruce Mau (1997) S, M, L, XL. Cologne: Taschen.
  • Chaslin Fr., J. Lucan (1998) OMA Rem Koolhaus: Living. Birkhauser.
  • Koolhaas R. (1994) Delirious New York. NY NY: The Monacelli Press.
  • Koolhaas R. (1994) “Beyond Delirious ” in Canadian Architect, 39, January.
 
Morphosis
  • Morphosis (1988) "Sixth Street Project", in AD, 58, 3-4.
  • Morphosis Buildings and Projects. (1989) NY NY: Rizzoli.
  • Mayne Th., Vidler A., Robins T. (1998) Morphosis Buildings and Projects. Volume 3. NYNY: Rizzoli.
 
Bernard Tschumi
  • Tschumi B. (1985) "La case vide la villette", in AA, Folio VIII.
  • Tschumi B. (1988) "Parque del a Villette", in Arquitectura, 270, Enero-Febrero.
  • Tschumi B. (1994) Event Cities. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Tschumi B. (1994) Architecture and Disjunction. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Tschumi B. (1994) Manhattan Transcripts. London: Academy Group Limited.
  • Tschumi B. (1994) Columbia Documents of Architecture and Theory. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Tschumi B. (1995) Questions of Space. London: AA Publications.
  • Tschumi B., Bernan M. (2003) Index Architecture. Cambridge MA: MIT Press.
  • Boyarski A., J. Derrida, B. Tschumi, A. Vidler (1986) VIII Bernard Tschumi: La Case Vide. London: AA Publications.
  • Coates N., Tschumi B. (1983) Discourse of Events. London: AA Publications. (Themes III). Non standard architecture Allen St., McQuade M. (eds) (2011) Landform Building: Architecture's New Terrain. Basel: Lars Muller
  • Berkel Ben van, Bos,C. (1999) Move. Amsterdam: UN Studio & Goose Press.
  • Berkel Ben Van (1997) "Yes But", in Davidson C. (ed) Anybody. Cambridge MA: The MIT Press, pp. 254-261.
  • Buchanan I., Lambert G. (eds) (2005) Deleuze and space. Toronto: University of Toronto Press.
  • Cache B., Beaucé P. (2004) “Towards a Non-Standard Mode of Production”, in Phylogenesis: foa's ark. Barcelona: Actar, Institute of Contemporary Art, pp. 390-407.
  • Cache B. (2011) Architecture words 6. London: Architectural Association.
  • Careri Fr. (2001) "Transborderline", in Architectural Design, 71.3, pp. 87-91.
  • Careri Fr. (2002) Land & Scape Series: Walkscapes. Walking as an Aesthetic Practice. Barcelona: Gustavo Gili, Rosello.
  • Carpo M. (2008) Perspective, Projections and Design: Technologies of Architectural Representation. London: Taylor and Francis Group.
  • DeLanda M. (1998) “Deleuze, Diagrams, and the Genesis of Form”, in ANY, 23, pp. 30-34.
  • DeLanda M. (2008) Deleuze and the Use of the Genetic Algorithm in Architecture, in Syn_athr(o)isis. Technical Chamber of Greece, Thessaloniki: Papasotiriou.
  • De Sola Morales Ignasi (1996) “Terrain vague”, in Quaderns, 212.
  • Dovey K. and Kasama Polakit (2001) "Urban Slippage" Franck K.A. and Quentin Stevens (eds) Loose Space. NY NY: Routledge.
  • Ebeling S. (2010) Space as membrance. London: Architectural Association.
  • Emergence and Design Group (2004) «Frei Otto in conversation with the Emergence and Design Group», in Architectural Design. Emergence: Morphogenetic Design Strategies, 74, 3. London: Wiley-Academy, PP. 18-25.
  • Foreign Office Architects ltd, Polo-Polo A., Mousse F. (1997) «The production of the virtual», in Sakamura K., Suzuki H. (eds) The virtual architecture. Tokyo: Tokyo University Digital Museum.
  • Hensel M., Menges A. (2006) Morpho-Ecologies towards heterogeneous space in architectural design. London: Architectural Association.
  • Hinte, Ed van και Benkers, A. (eds) (2005) Lightness. The inevitable renaissance of minimum energy structures. Rotterdam: 010 Publishers.
  • Isozaki A., Ito T., Sasaki M., Steele Br. (2007) Morphogenesis of flux structure. London: Architectural Association.
  • Hinte, Ed van και Benkers, A. (eds). (2005) Lightness. The inevitable renaissance of minimum energy structures. Rotterdam: 010 Publishers.
  • Horwitz J., Singley P. (2004) Eating architecture. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Klingman A. (2007) Brandscapes. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Langer B. (2002) “The house that Giles built”, in the Journal of Architectural Theory: D.A.T.U.T.O.P. (Occasional Papers) 22.
  • Lavin S. (2005) Form follows libido. Cambridge MA: The MIT Press. Leatherbarrow D., Mostafavi M. (2005) Surface architecture. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Lynn, G. (1996) “Form and Field”, in Davidson C. (ed) Anywise. Cambridge MA: The MIT Press, pp. 97.
  • Lynn, G. (1998) «Folds, bodies & blobs: collected essays», in M. Lachowski & J. Benzakin (eds) Books-by-Architects. Brussels: La letter vole.
  • Lynn, G. (1999) Animate Form. NY NY: Princeton Architectural Press.
  • Liaropoulos –Lengedre G. (2003) IJP: The book of surfaces. London: Architectural Association.
  • Mostafavi M., Najle C. (eds) (2003) Landscape Urbanism. A manual for the machinic landscape. London: Architectural Association.
  • Μπουντης Τ. (2005) Ο θαυμαστος κοσμος των Fractals. Αθηνα: Leader Books.
  • Neal Leach et al. (eds) (2004) Digital Tectonics. Hoboken NJ: Wiley.
  • Nordenson G. (2010) Patterns and Structure. Selected Writings.
  • Novak, M. (1995) «Transmitting Architecture», in Architectural Design. Architects in cyberspace, 65, 11-12. London: Wiley-Academy, PP. 43-47.
  • Novak, M. (1998) “Transarchitectures and Hypersurfaces. Operations of transmodernity”, in Architectural Design. Hypersurface architecture, 68, 5-6. London: Wiley-Academy, pp. 85-91.
  • Χατζησαββα Δ. (2009) Η έννοια του τόπου στις αρχιτεκτονικές θεωρίες και πρακτικές- Σχέσεις φιλοσοφίας και αρχιτεκτονικής στον 20ο αιώνα, Διδακτορικη Διατριβη, Τμημα Αρχιτεκτονων, Αριστοτελειο Πανεπιστημιο Θεσσαλονικης, Θεσσαλονικη.
 
Λεξικα
  • Πελεγρινης Θ. (2004) Λεξικο της φιλοσοφιας. Αθηνα: Ελληνικα γραμματα, σελ. 171.
  • The Compact Edition of the Oxford English Dictionary (1982) Oxford: Oxford University Press, pp. 536, 3104.
  • Webster Universal Dictionary (1970) NYNY: Harver educational services, pp. 301.
  • Webster’s New International Dictionary (1913) Springfield MA: Merriam, pp. 2061.
  • Πετροπουλου Σ. (επιμ) Πανλεξικον. (4ος τομος) Αθηνα: Γ.Θ.Μουργκελη, σελ. 3376.
  • Λεξικο της Κοινης Νεοελληνικης. Ιδρυμα Μανολη Τριανταφυλλιδη. Θεσσαλονίκη: Ζητη, σελ. 998