Προπτυχιακές Σπουδές/05TH10

ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ, 9ος- 19ος ΑΙ. 

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ, 9ος- 19ος ΑΙ. / HISTORY OF ARCHITECTURE 2: ARCHITECTURE IN WESTERN EUROPE: 9th TO 19th C.
Κωδικός 05TH10
Σχολή Πολυτεχνική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ΔΜ ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν 5 3 3 3

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2: Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ, 9ος- 19ος ΑΙ.
Ακαδημαϊκό Έτος 2014 – 2015
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
  • Θαλεια Μαντοπουλου παναγιωτοπουλου
  • Ιάκωβος Ποταμιάνος
  • Αναστάσιος Τάντσης
Class ID
20051558
 
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
 
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
 
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
 
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
 
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
 
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι να αποκτήσουν οι φοιτητές την ικανότητα να αναγνωρίζουν τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής παραγωγής στην Δυτική Ευρώπη από τον 10ο έως τον 19ο αιώνα, να ενημερωθούν ως προς τις σύγχρονες μεθόδους μελέτης του υλικού και να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται τα ιστορικά ρεύματα στην αρχιτεκτονική παραγωγή. Το μάθημα εντάσσεται στο συνολικότερο πλαίσιο διδασκαλίας των βασικών ιστορικών περιόδων ανάπτυξης της αρχιτεκτονικής δημιουργίας του παρελθόντος.
 
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσφέρει μία συνολική επισκόπηση της αστικοποίησης και της αρχιτεκτονικής παραγωγής στη Δυτική Ευρώπη από το μεσαίωνα έως τις απαρχές της νεωτερικότητας. Γίνεται σύντομη παρουσίαση και κριτική ανάλυση των εδραιωμένων αντιλήψεων για την εμφάνιση, εξέλιξη και παρακμή των κυρίαρχων αρχιτεκτονικών ρευμάτων της κάθε περιόδου αλλά και του θεωρητικού λόγου που αναπτύσσεται παράλληλα και επηρεάζει την αρχιτεκτονική παραγωγή. Η εξέταση βασίζεται στη σύνδεση του ευρύτερου ιστορικού – πολιτικού και πολιτισμικού πλαισίου που διαμόρφωσε και διαμορφώθηκε από τις εξελίξεις στην εδραίωση του αστικού πολιτισμού της Δυτικής Ευρώπης και των εκάστοτε αρχιτεκτονικών ρευμάτων. Προς παρουσίαση επιλέγονται έργα κλειδιά που συμπυκνώνουν τους πολιτισμικούς επικαθορισμούς που διαμορφώνουν τις εξελίξεις στο πέρασμα του χρόνου συμπυκνώνοντας μια μεγάλη σε εύρος και χρονική διάρκεια παραγωγή. Αναλύονται έτσι με συνοπτικό τρόπο οι θεωρίες για τις συνέχειες και τις τομές στην εξέλιξη της Δυτικής Αρχιτεκτονικής της περιόδου. Οι διαλέξεις οργανώνονται ιστορικά και γεωγραφικά καλύπτοντας τη Ρωμανική και Γοτθική αρχιτεκτονική, την αρχιτεκτονική της Αναγέννησης και του Μανιερισμού, το Μπαρόκ και το Ροκοκό καθώς επίσης το Νεοκλασικισμό και τα Ρομαντικά κινήματα στη Δυτική Ευρώπη. Ιδιαίτερη βαρύτητα αποδίδεται στο ρόλο του φωτός και στην επιρροή του στον χώρο και τη μορφή της Γοτθικής και Αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής καθώς και σε αυτή του Μπαρόκ.
 
Λέξεις Κλειδιά
Αρχιτεκτονική, Αστικοποίηση, Αρχιτεκτονική Θεωρία, Ιστορία, Μεσαίωνας, Ρωμανικό, Γοτθικό, Αναγέννηση, Μανιερισμός, Μπαρόκ, Ροκοκό, Κλασικισμός, Νεοκλασικισμός, Ρομαντισμός
 
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
 
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
 
Περιγραφή
Παρουσιάσεις Power Point
 
Οργάνωση Μαθήματος
  • Διαλέξεις: Ώρες Διδασκαλίας 26 (Ομαδικά, Erasmus)
 
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση.
Η εξέταση βασίζεται στην κατανόηση συνδυαστικών πληροφοριών και ανάπτυξη κριτικής ικανότητας ως προς τον τρόπο μελέτης του υλικού.
 
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
 
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ρόμπερτ Φυρνώ Τζόρνταν, Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, Αθήνα 1981
David Watkin, Ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής, Αθήνα 2009
 
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
C. Rudolph (επιμ.), A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe, Oxford 2006
L. Benevolo, Storia dell’ architettura del Rinascimento, Laterza, Ρώμη-Μπάρι 1978
M. Brusatin, G. Pizzamiglio, The Baroque in Central Europe. Places, Architecture and Art, Νέα Υόρκη, 1992
E. Kaufmann, Architecture in the Age of Reason. Baroque and Post-Baroque in England, Italy and France, Κέιμπριτζ, Μασαχουσέτη, 1955 (Τορίνο, 1966)
P. Murray, Architettura del Rinascimento, Μιλάνο, 1972
S. Settis, Το μέλλον του ‘κλασικού’, Αθήνα, 2006
A. Tzonis, L. Lefaivre, Classical Architecture. The Poetics of Order, Κέιμπριτζ-Λονδίνο, 1986
R. Wittkower, Architectural Principles in the Age of Humanism, Λονδίνο, 1962 (Τορίνο, 1964)
R. Wittkower, Art and Architecture in Italy: 1600 to 1750, Harmonds, 1958 (Τορίνο, 1972).
B. Bergdoll, European Architecture 1750-1890, New York 2000
Μ. Μπίρης – Μ. Καρδαμίτση-Αδάμη, Νεοκλασική αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, Αθήνα 2001