Προπτυχιακές Σπουδές/05EA10

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3 / DESIGN STUDIO 3
Κωδικός 05EA10
Σχολή Πολυτεχνική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ΔΜ ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό 5 3 15 15

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ 3
Ακαδημαϊκό Έτος 2014 – 2015
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
  • Claudio daniel Conenna
  • Μαρία Αρακαδάκη
  • Μαρια Δουση
  • Στυλιανή Λεφάκη
  • Κυριακούλα Τσουκαλά
Class ID
20051551
 
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
 
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
 
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
 
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
 
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
 
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών οι φοιτητές καλλιεργούν την ευαισθησία τους ως προς την αναγνώριση και ανάγνωση του περιβάλλοντος και την ερμηνεία και μεθερμηνεία των αρχιτεκτονικών δεδομένων του.
2. εξοικειώνονται με θέματα ανάλυσης και αξιολόγησης του ιστορικά δομημένου χώρου και αποκτούν εικόνα του πολυσύνθετου τομέα των επεμβάσεων σε ιστορικό περιβάλλον, των απαιτήσεων του και της πολυπλοκότητάς του.
3. εξοικειώνονται με θέματα αρχιτεκτονικού προγραμματισμού, καθορισμού στόχων και προδιαγραφών και απόδοσης αυτών στο σχεδιασμένο χώρο.
4. εξασκούνται στην αρχιτεκτονική σύνθεση και στον "με νόημα" αρχιτεκτονικό σχεδιασμό
5. μπορούν να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα των φάσεων της αρχιτεκτονικής σύνθεσης και να εκτιμήσουν τη σχέση μεταξύ αρχιτεκτονικών στόχων και κατασκευαστικών επιλύσεων.
 
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 
Περιεχόμενο Μαθήματος
Η ένταξη σύγχρονης αρχιτεκτονικής σε ιστορικό περιβάλλον προβληματίζει και αποτελεί ακόμα πεδίο αντιπαραθέσεων διαφόρων απόψεων εδώ και δεκαετίες. Στόχος του διευρυμένου εργαστηριακού αυτού μαθήματος είναι η ευαισθητοποίηση των φοιτητών -τριών στο πάντα επίκαιρο ζήτημα της ένταξης νέας αρχιτεκτονικής σε ιστορικό περιβάλλον. Μεθοδολογικό εργαλείο προσέγγισης του θέματος της ένταξης αποτελεί η ανάλυση και μελέτη του τόπου από περιβαλλοντική και αρχιτεκτονική οπτική. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ιστορικά διαμορφωμένου τόπου αναδύονται στο πλαίσιο αυτής της προσέγγισης και στη συνέχεια φιλτράρονται μέσα από τις ιδιαιτερότητες του προγράμματος και τις συνθετικές απόψεις των φοιτητών/φοιτητριών με στόχο τη δημιουργία μιας νέας αρχιτεκτονικής που τροφοδοτείται από περιβαλλοντικές αξίες και όχι από μορφολογικά πρότυπα όπως αυτά διατυπώνονται στις δεσμευτικές διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας. Στο πλαίσιο αυτό καλλιεργείται η ευαισθησία των φοιτητών/τριών στις αρχιτεκτονικές αξίες του παρελθόντος καθώς και η ικανότητα μεθερμηνείας των αξιών και προτύπων για τη δημιουργία μιας ουσιαστικής διαλογικής σχέσης του νέου κτιρίου με το ιστορικά διαμορφωμένο περιβάλλον του. Αντικείμενο Το αντικείμενο του εργαστηριακού μαθήματος είναι ο σχεδιασμός ενός κτιρίου αυξημένων κτιριολογικών απαιτήσεων, όπως ενός σχολείου σε έναν ιδιαίτερο τόπο με ενδιαφέροντα γεωμορφολογικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και με έντονη την παρουσία της ιστορικής ταυτότητας μέσω των διατηρούμενων καταλοίπων της αστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού κτιρίου καλεί για αντιμετώπιση μιας άλλης ενδιαφέρουσας σχέσης η οποία αναπτύσσεται ανάμεσα στο χώρο και τις παιδαγωγικές πρακτικές. Επομένως, στο πλαίσιο του μαθήματος θα συζητηθούν οι κοινωνικές, ψυχολογικές και παιδαγωγικές ποιότητες του χώρου στην κλίμακα του κτιρίου, αλλά και του ευρύτερου αστικού περιβάλλοντός του.
 
Θεωρητικό πλαίσιο μαθημάτων
• Διαλέξεις με αντικείμενο την αποσαφήνιση, περιγραφή και ανάλυση των εννοιών και των προβληματισμών που αφορούν στην ένταξη νέας αρχιτεκτονικής σε ιστορικά διαμορφωμένο περιβάλλον. Παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων.
• Διαλέξεις με αντικείμενο το εκπαιδευτικό περιβάλλον, τις κοινωνικο-ψυχολογικές και παιδαγωγικές ποιότητές του. Παρουσίαση παραδειγμάτων από διαφορετικές τάσεις και προσεγγίσεις και συγκριτική θεώρησή τους.
 
Εργαστηριακή άσκηση
Η εργαστηριακή άσκηση περιλαμβάνει αρχικά την ανάλυση και μελέτη του συγκεκριμένου τόπου και στη συνέχεια το σχεδιασμό και την ένταξη ενός νέου κτιρίου σε αυτόν. Προβλέπονται ενδιάμεσες παρουσιάσεις των φοιτητών-τριών στο σύνολο των μελών του εργαστηρίου, τόσο κατά τη διαδικασία της μελέτης του τόπου, όσο και κατά τη διάρκεια της συνθετικής διαδικασίας.
 
Λέξεις Κλειδιά
ιστορικό περιβάλλον, αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, ερμηνεία, ένταξη, μετασχηματισμός
 
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • εργασία πεδίου αναγνώριση
 
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
 
Οργάνωση Μαθήματος
  • Διαλέξεις: Ώρες Διδασκαλίας 28, Φόρτος Εργασίας 30 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Σεμινάρια: Ώρες Διδασκαλίας 5, Φόρτος Εργασίας 10 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Εργαστηριακή Άσκηση: Ώρες Διδασκαλίας 166, Φόρτος Εργασίας 125 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Άσκηση Πεδίου: Ώρες Διδασκαλίας 30, Φόρτος Εργασίας 60 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων: Ώρες Διδασκαλίας 30, Φόρτος Εργασίας 30 ώρες
  • Εκπόνηση μελέτης (project): Φόρτος Εργασίας 100 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
  • Συγγραφή εργασίας / εργασιών: Φόρτος Εργασίας 50 ώρες (Ομαδικά, Erasmus)
 
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με βάση
  1. τη συμμετοχή τους στο εργαστήριο,
  2. την ποιότητα της εργασίας ανάλυσης τεκμηρίωσης του ιστορικού τόπου, δηλαδή του βαθμού εμβάθυνσης, παρατηρητικότητας, ερμηνευτικής ικανότητας και αντίληψης αρχιτεκτονικών και κατασκευαστικών ζητημάτων , της συγκρότησης του τρόπου παρουσίασης των ζητημάτων αυτών και της επιστημονικής του ακρίβειας, Επίσης με βάση την εμβάθυνση σε ζητήματα αξιολόγησης και την πληρότητα των προγραμματικών στόχων που προκύπτουν ως συμπεράσματα.
  3. της συνθετικής ικανότητας και ευαισθησίας που αφορά στο σχεδιασμό της νέας επέμβασης στο ιστορικό περιβάλλον, του βαθμού που ικανοποιεί αυτή τους προγραμματικούς στόχους, της ποιότητας και πληρότητας των σχεδιαστικών προτάσεων, της τεχνολογικής και κατασκευαστικής υποστήριξής τους, της ακρίβειας και ποιότητας της σχεδιαστικής τους απόδοσης και του επικοινωνιακού τρόπου παρουσίασής τους.
  4. της ποιότητας, πληρότητας και συγκρότησης των δημόσιων παρουσιάσεων και των δύο φάσεων του θέματος (ανάλυσης-τεκμηρίωσης και σύνθεσης) και του τρόπου υποστήριξης και τεκμηρίωσης των ατομικών ή ομαδικών λύσεων και επιλογών.
 
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
 
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Μ. Νομικός,ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΩΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ,Σ. Γιαχούδη Μ. Γιαχούδη Ο.Ε,θεσσαλονίκη, 1997
2. Γιάννης Πεπονής, ΧΩΡΟΓΡΑΦΙΕΣ, Ο Αρχιτεκτονικός Σχηματισμός του Νοήματος, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2003
3. K. Τσουκαλά, ΡΟΙΚΕΣ ΧΩΡΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΣΤΟΧΑΣΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΣΤΙΞΕΙΣ, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2014.
4. Κ. Τσουκαλά, ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ.ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΜΕΤΑΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2000.
 
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Chronocity: Sensitive Interventions in Historic Environment, edited by Dimitra Babalis, Firenze 2011
2. M. Christine Boyer, The City of Collective Memory, Its Historical Imagery and Architectural Entertainments, MIT Press 1996
3. Françoise Choay, L'Allégorie du patrimoine, Paris, Seuil, 1996
4. Δ. Γερμανός, Οι τοίχοι της γνώσης, Gutenberg, Αθήνα, 2002.
5. Δ. Γερμανός, Χώρος και διαδικασίες αγωγής, Gutenberg, Αθήνα, 2004.
6. H. Hertzberger, Space and Learning, 010 Publishers, Rotterdam, 2008.
7. H. Herzberger, Space and the Architect, Publishers, Rotterdam, 2000.
8. H. Herzberger, Μαθήματα για σπουδαστές της Αρχιτεκτονικής, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ, Αθήνα, 2002.
9. Μ. Αναστασάκης, Ανασχεδιάζοντας τη βιβλιοθήκη στο σχολείο, Μεταίχμιο, Αθήνα, 2003.
10. P. Blundell Jones, Gunter Behnisch, Studio Paperback, Berlin, 2000.