Τεντοκάλη Ευαγγελία

Eπιστημονικά και ερευνητικά ενδιαφεροντα

(από την πρώτη δεκαετια του 2000 μέχρι σημερα)
Ο σχεδιασμός* του χώρου
Τα επιστημονικά και ερευνητικά ενδιαφεροντα:
●Ξεκινουν από δυο θεμελιώδη ερωτήματα, που απασχολούν την αρχιτεκτονική εκπαίδευση: Πρώτον, «πως ξεκινά ο σχεδιασμός». Δεύτερον, «ποια είναι η διαδικασία του».
●Εστιαζονται σε μια προσέγγιση του σχεδιασμού, πειραματική όχι μόνο εκπαιδευτικά, αλλά και ερευνητικά, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημολογικές τάσεις, κυρίως μετά-στρουκτουραλιστικες, κατά τις οποίες η αρχιτεκτονική συνδιαλέγεται διεπιστημονικά με περισσότερα του ενός πεδίων (φιλοσοφια, κριτική λογοτεχνίας, ψυχαναλυση, σπουδες φυλου, ιστορία) («research by design»). Στη διεπιστημονική αυτή λοιπόν συγκλιση και διαντιδραση ανάμεσα στα παραπάνω πεδία, υιοθετείται η οπτική της «κειμενικότητας», κατά την οποία ο σχεδιασμός:
        ●δεν βασίζεται αποκλειστικά στην εικόνα, αλλά εξ ισου στην εικόνα και στα      
          κείμενα,
        ●βασίζεται τόσο στην «ανάγνωση» του χώρου όσο και στη «γραφη» (σύνθεση)
          του
        ●δινει έμφαση στη δομή του χώρου με όρους «πληρους» (κτισμενου) και
          «κενου» (ακτιστου)
        ●ενιαιοποιει τον χωρο μέσα από την «αρχιτεκτονοποιηση» του «κενου»
        ●αποκαλυπτει στο «κενο» το παλιμψηστο του αστικού και περαστικού ιστού
          μέσα από την εκσκαφη των πολλαπλων στρωματων της ιστοριας.

(στη διάρκεια της δεκαετιας του 1990)
Θεωρίες αποδόμησης του χώρου και του φύλου
Διερεύνηση του σημείου συνάντησης μεταξύ των θεωριών της αποδόμησης του χώρου και του φύλου.

(μέχρι τη δεκαετια του 1990)
Kοινωνιολογικές και ψυχολογικές παράμετροι στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό
Περιβαλλοντική Ψυχολογία

*Ο προτεινόμενος σχεδιασμός του χώρου αφορά τις εξής κλίμακες:
Μικρή: βιομηχανικός, εσωτερικού χώρου, σκηνογραφικος, αρχιτεκτονικός
Μέση: αρχιτεκτονικός, αστικός, αρχιτεκτονικής τοπίου
Μεγάλη: πολεοδομικός.

Mεταπτυχιακες Σπουδες
Συμμετοχη σε Mεταπτυχιακα Mαθηματα με καθηγητες:
●M.I.T. (1982-83 και 1983-84)
Department of Architecture: S.C. Howell, Ch. Sprague, S. Anderson, J. Beinart, G. Ciucci
Department of Urban Studies and Planning: Ph. Clay και L. Peattie
Department of Humanities: J. Jackson
●Boston College (1983-84)
Department of Social Anthropology: D. Iatrides
●Harvard University (1984-85)
Graduate School of Design: E.F. Sekler

Εκπόνηση ατομικής έρευνας στις Η.Π.Α.
●Visiting Scholar στο Department of Architecture του Μ.Ι.Τ.: 1982-1985
Μέλος του «Behavioral Science Research Group in Architecture», υπεύθυνη καθηγήτρια: S.C. Howell.
Θέμα ατομικής έρευνας: Θεωρητική επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας πεδίου στα πλαίσια εκπόνησης της διδακτορικής διατριβής «The spatial organizational of the house as a reflection of the family structure: the Organi case».
Κριτική παρακολούθηση και επίβλεψη από τους καθηγητές: S.C. Howell, W. Porter και L. Peattie.
●Visiting Research Fellow στο Department of Architecture του Μ.Ι.Τ.: 1992 (θερινό εξάμηνο)
Τομέας «History, Theory, Criticism»: Ερευνητική συνεργασία από τους καθηγητές: W. Porter, S.Anderson και R. Landau (visiting professor).
Θέμα ατομικής έρευνας: «Θεωρίες Αποδόμησης στην Αρχιτεκτονική και στις Σπουδές Φύλου».
●Visiting Fellow στο Program in Hellenic Studies, Princeton University, Princeton: 2008 (τρίμηνο: 1 Σεπτεμβρίου-25 Νοεμβρίου).
Ερευνητική συνεργασία με τον καθηγητή: Spyros Papapetros, «History and Theory of Architecture», ως respondent.
Θέμα ατομικής έρευνας: «Leading to the Vacuum: The Process of "Undoing" in Architectural Design (Greek Cities as Case Studies)».

Συμμετοχη σε ερευνητικα προγραμματα στις Η.Π.Α.

Συμμετοχή στο ερευνητικό πρόγραμμα με θέμα: «Domestic Ρrivacy: Gender, Culture and Development Issues», Φορέας ανάθεσης το Μ.Ι.Τ., Department of Architecture, «Behavioral Science Research Group in Architecture», υπεύθυνη καθηγήτρια: S.C. Howell.

Συμμετοχή σε ενώσεις, οργανισμούς (μεταξύ άλλων)

●Ως μέλος του International Editorial Board του «Journal of Architectural Theory» D.A.T.U.T.O.P. (Department of Architecture Tampere University of Technology), Tampere Φινλανδία (1995-2002).
●Ως τακτική συνεργάτις στα:
«Center for Research on Women», Wellesley College (Wellesley MA HΠA) (1984-1985)
«Women-Art and Architectural History Group», Rhode Island School of Design (Providence RI HΠA) (1984-1986).
●Ως εκπρόσωπος της Ελλάδας για τα:
«European Network for Women’s Studies» (E.N.W.S.) (1990-σήμερα) και
«Women’s International Studies in Europe» (WISE) (1998-σήμερα).
Διαλέξεις
●M.I.T (Cambridge MA, ΗΠΑ) (1984),
●Rhode Island School of Design (Providence RI, ΗΠΑ) (1985 και 1986),
●Tampere University of Technology (Tampere Φινλανδία) (1999),
●Master Program of Semiotics of the New Bulgarian University (Sofia) (1999),
●Sushant School of Art and Architecture and I.P.Estate (New Delhi Ινδία) (2001).

Συνέδρια, συμποσια, σεμιναρια

Συμμετοχή με εισήγηση σε 26 συνέδρια στο εξωτερικό και 42 στο εσωτερικό.
Κατοπιν προσκλησεως συμμετοχη με εισήγηση σε 10 συνεδρια τόσο στο εσωτερικο όσο και στο εξωτερικο.

Δημοσιεύσεις
Δύο βιβλία, ένα λήμμα στην Routledge International Encyclopedia of Women και δυο λημματα σε ελληνικη αρχιτεκτονική εγκυκλοπαιδεια, 16 κεφάλαια σε βιβλία, 33 εργασίες σε πρακτικά συνεδρίων-βιβλια, 14 αρθρα σε επιστημονικα περιοδικα και 3 σε καταλογους εκθεσεων και ενός θεατρικού εργου.

Οι πιο αντιπροσωπευτικές είναι:
Tentokali V. (1989) Η Οργάνωση του Χώρου της Κατοικίας ως Έκφραση της Δομής της Οικογένειας: Η Περίπτωση της Οργάνης. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Howell S.C., V. Tentokali (1989) "Domestic Privacy: Gender, Culture and Development Issues", Low Sh. M., Chambers E (eds), Housing, culture and design: A comparative perspective. Philadelphia Pennsylvania: University of Pennsylvania Press, pp. 281-297.
Tentokali V. and the students G. Katsavounidou, P. Kourti (1995) "Housing single families in Greece", Ottes L., E. Poventud, M. van Schendelen, G. Segond von Banchet (eds.) Gender and the built environment. Assen - The Netherlands: Van Gorcum, pp. 83-91.
Tentokali V., S. Druckert, G. Gumpert (1997) "Space and Time in Domestic Life", in Druckert S., Gumpert G. (eds.) Voices in the street. Explorations in gender, media and public space. Cresskill NJ: Hampton Press, pp. 43-58.
Tentokali V. and the students G. Katsavounidou, P. Kourti, G. Melissourgos (1994) "The brothel as the space of 'desire'?", Proceedings of the Fifth Congress of the International Association for Semiotic Studies: Semiotic Around the World: Synthesis in Diversity", Berkeley CA: Mouton de Gruyter, 12-18 June, (offprint).
Tentokali V. (1999) "Chora: Understanding the origin of space", in Tarasti E. (ed) Understanding –Misunderstanding. Contributions to the Study of the Hermeneutics of Signs, International Semiotics Institute, Helsinki: Hakapaino, pp. 406-417.
Tentokali V. (1999) "The understanding of the city through the self-understanding of gender", in Tarasti E. (ed) Understanding – Misunderstanding. Contributions to the Study of the Hermeneutics of Signs, International Semiotics Institute, Helsinki: Hakapaino, pp. 418-429.
Tentokali V. (1999) "A play with the architecture of the social 'absence'", in Kaiji L., Youguo Q., Lingling Z. (eds) Architecture in the 21st Century. Academic Treatises, Vol. 2, (Proceedings of The XXth UIA Congress Beijing '99), The Architectural Society of China. Beijing: Baihua, June 23-26, pp. 307-311.
Tentokali V. (2000) "Built environment", Kramarae Ch., D. Spender (general editors) Routledge International Encyclopedia of Women. Routledge: NY NY, pp. 126-127.
Tentokali V. (2001) "What is missing from Eisenman's houses?", in the Journal of Architectural Theory: D.A.T.U.T.O.P., 21, pp. 91-99.
Kallipoliti L., Tsamis A., Zavoleas I., Fernandez J.E., Sinistera M.A., & Tentokali V. (consultant) (2006) “Fecund city spaces: Ephemeral structures for the Athens Olympics 2004”, in Thresholds, 31, pp. 40-43.
Tentokali V. (2007) «Absorbing the virtual and topological: As a perspective or as a technique?», in Spiridonidis C., Voyatzaki M. (eds) Teaching and Experimenting with Architectural Design: Advances in Technology and Changes in Pedagogy, ENHSA-EAAE Architectural Design Teachers’ Network Meeting, EAAE Transactions on Architectural Education 35, School of Architecture, University Lusiada, Lisbon, 3-5 May 2007, Thessaloniki: Charis, pp. 73-81.
Gourdoukis D., Pantazi M.E., Tentokali V., Trifonidou K. (2009) “Kentin yayilma alanina Deleuze’un kat kavramiyla yaklasim: Selanik tersaneleri ornegi”, in Bilsel C. et al (eds) XXII Dunya Mimarlik Kongresi’nden Secme Bildiriler: MimarlikLARin Pazaryeri, UIA 2005 Istanbul Kongresi Etkinlikleri Dizisi. Ankara: TMMOB Mimarlar Odasi, pp. 77-86.
Tentokali V. (2010) “Why the index of the context?” in the Antonopoulou E., Setaki F., Tzoka T. (eds) Citi Index. Athens: School of Architecture NTUA, pp. 47-48.
Tεντοκάλη B. (2011) «Τι υποκρυπτει ο δημοσιος χώρος», στο Αδηλενιδου Γ., Γουδινη Α., Κουρτη Π., Μπεκιαριδης Β., Ταρανη Β. (επιμ.) Δημοσιος χώρος αναζητειται. Θεσσαλονικη: Cannot Not Design, σελ. 460-463.
Τεντοκάλη Β. (2012) «Ο τρόμος του Pascal», στα Πρακτικά του Συνεδρίου «Η σημασία της φιλοσοφίας στην αρχιτεκτονική εκπαίδευση», Τμήμα Αρχιτεκτόνων, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα, 9-11 Οκτωβρίου 2009. Αθηνα: Ιδρυμα Παναγιωτη και Εφης Μιχελη, (σελ. 360-371.
Tentokali V. (2013) «Digging the surface» (as key note speech), in the Patsavos N., Zavoleas Y. (eds) Επιφανεια/Surface: Digital materiality and the new relation between depth and surface, EAAE Transactions on Architectural education no 48, Technical University of Crete, Chania 1-3 Σεπτεμβρίου 2010, Athens: Futura, pp. 34-48.

Eφαρμοσμένο αρχιτεκτονικό έργο
Συμμετοχή σε 5 αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, στους 3 εκ των οποίων με διακρίσεις (έναν έπαινο και δυο εξαγορές). 

Εκπόνηση 15 αρχιτεκτονικών μελετών, εκ των οποίων οι 7 ατομικά και οι 8 ομαδικά.

Ομότιμη Καθηγήτρια

Γνωστικό αντικείμενο:
Σχεδιασμός του χώρου, Θεωρίες αποδόμησης του χώρου και του φύλου,
Περιβαλλοντική Ψυχολογία

Επικοινωνία:
fanvan@arch.auth.gr

Scroll to top