Προπτυχιακές Σπουδές/09EM14

ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: FIXES, FLUXES, FUTURES

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: FIXES, FLUXES, FUTURES /
Κωδικός 09EM14
Σχολή Πολυτεχνική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ 2014-15

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ΔΜ ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κορμού 9 5 12 12

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΕΜΒΑΘΥΝΣΕΙΣ: FIXES, FLUXES, FUTURES
Ακαδημαϊκό Έτος 2014 – 2015
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
  • Απόστολος Καλφόπουλος
Class ID
20051532
 
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
 
Περιεχόμενο Μαθήματος
«Αrchitecture can become a way of thinking about anything; a discipline that represents relationships, proportions, connections, effects, the diagram of everything» – Rem Koolhaas
 
«To change something build a new model that makes the existing model obsolete» - R. Buckminster Fuller
 
Το εργαστήριο «Fixes, Fluxes, Futures» στοχεύει στο σχεδιασμό και στη διατύπωση δημιουργικών προτάσεων και λύσεων που απαντούν σε πολυεπίπεδα προβλήματα στα οποία η αρχιτεκτονική σκέψη και η ικανότητά της να αντιμετωπίζει σύνθετα σχεδιαστικά προβλήματα μπορεί να παίξει πρωταρχικό ρόλο. Μέσα από τη χρήση μέσων, εργαλείων, πρακτικών και μεθοδολογιών του Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού, του Στρατηγικού Σχεδιασμού, του Σχεδιασμού Υπηρεσιών και του Design Thinking, το εργαστήριο «Fixes, Fluxes, Futures», στοχεύει στο σχεδιασμό και την οργάνωση καινοτόμων προτάσεων χώρων και υποδομών, εμπειριών και υπηρεσιών που αλλάζουν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αυτές απευθύνονται σε συγκεκριμένες κατηγορίες χρηστών, «απαντούν» στις ανάγκες τους και στις επιθυμίες τους και στις πολλαπλές συμπεριφορές που συνδέονται με αυτές.
 
Για το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 το εργαστήριο «Fixes, Fluxes, Futures» φέρει τον θεματικό τίτλο «Καλλιθέα–Καψόχωρα» και αφορά στο σχεδιασμό εναλλακτικών μοντέλων φιλοξενίας και τουρισμού. Ο τίτλος «Καλλιθέα–Καψόχωρα» δεν αφορά αποκλειστικά στις ομώνυμες περιοχές της Χαλκιδικής· περισσότερο, πρέπει να γίνει αντιληπτός ως μία μεταφορά ή καλύτερα ως ένα δίπολο αναφορών που αφορά σε ένα «πριν» και ένα «μετά» (και το αντίστροφο) ή ακόμα ως οι ακραίες εκφάνσεις του τουριστικού φαινομένου μεταξύ των οποίων εμφανίζονται ποικίλες διαβαθμίσεις.
 
Ζητήματα που σαφώς συνδέονται με το χρόνο των διακοπών και αναμένεται σίγουρα να τεθούν στο εργαστήριο αφορούν στην ένταση της έκφρασης του ονειρικού στοιχείου, στην προσμονή της εμπειρίας της περιπέτειας και της διαφυγής, στην ελευθερία της ζωτικής επικοινωνίας με το «άλλο», στη δημιουργία νέων μορφών και νέων αναπαραστάσεων κοινοτικής ζωής, στην έξαρση της επιθυμίας και της σωματικότητας, και στην αμεσότητα της επαφής με την ύπαιθρο και τη φύση. Αφορούν όμως επίσης, και στον τρόπο που ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός συμμετέχει στην τουριστική συνθήκη και στις αυξημένες ανάγκες των τουριστικών υποδομών, στις πιέσεις που ασκεί στον οικιστικό ιστό και στην ανθρωπογεωγραφία των τουριστικών περιοχών ο περιοδικός πολλαπλασιασμός των πληθυσμών, στην αυξημένη ανάγκη κατανάλωσης τοπικών πόρων και στην συρρίκνωση του δημόσιου χώρου και των κοινών προς όφελος των τουριστικών διαμορφώσεων, στην συμπίεση του κοινωνικού και του ιστορικού χώρου και χρόνου των κοινοτήτων και στην επικράτηση του «θεαματικού».
 
Στόχος του εργαστηρίου είναι να ερευνηθούν υπάρχουσες και ρεαλιστικές τοπικές συνθήκες που αφορούν σε συγκεκριμένες εκφάνσεις φιλοξενίας και τουρισμού, να μελετηθούν σε βάθος στις διαφορετικές τους κλίμακες και στους διαφορετικούς άτυπους και οργανωμένους τρόπους εκδήλωσής τους (bottom-up και top-bottom), έτσι ώστε να σχεδιαστούν μία σειρά από νέα μοντέλα τουρισμού και φιλοξενίας, που υιοθετούν βιώσιμες οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικο-πολιτιστικές στρατηγικές και που συμβάλλουν στην οικονομική ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών, στον εμπλουτισμό της πολιτιστικής ακεραιότητας των τόπων, στην ενδυνάμωση των τοπικών κοινωνιών και στη διαφύλαξη των οικοσυστημάτων και της βιοποικιλότητας των περιοχών αυτών.
 
Στο εργαστήριο Fixes, Fluxes, Futures θα ακολουθηθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία που περιλαμβάνει: διαφορετικά στάδια έρευνας και σχεδιασμού, ατομική και συλλογική εργασία, διεπιστημονική προσέγγιση και δημιουργικά εργαλεία ανάλυσης και σύνθεσης από διαφορετικά πεδία. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του εργαστηρίου θα παίξει η διαμόρφωση κλίματος συλλογικής εργασίας και δημιουργικής συνύπαρξης. Γι’ αυτό το λόγο θα ζητηθεί από τους συμμετέχοντες να δουλέψουν σε κάποια στάδια συλλογικά σε μεγαλύτερες ομάδες και σε άλλα στάδια ατομικά ή σε ομάδες των δύο, τις ώρες που λαμβάνει χώρα το εργαστήριο στους χώρους της σχολής. Με το πέρας κάθε σταδίου αλλά και κατά τη διάρκεια τους θα υπάρχουν ενδιάμεσες παρουσιάσεις και συζητήσεις. Επιθυμία του εργαστηρίου είναι και η πραγματοποίηση 5ήμερου workshop στις αρχές Νοεμβρίου στον τόπο μελέτης η οποία όμως θα συζητηθεί με τους συμμετέχοντες.
 
Τα αποτελέσματα του εργαστηρίου θα παρουσιαστούν σε έκθεση.
 
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
 
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
 
Οργάνωση Μαθήματος
  • Σεμινάρια:
  • Εργαστηριακή Άσκηση:
  • Άσκηση Πεδίου:
  • Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων:
  • Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων:
  • Εκπόνηση μελέτης (project):
 
Αξιολόγηση Φοιτητών 
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)